Talet

Grovplanering

  1. Introduktion, se tal, analysera hur man gör…
  2. Reflektera över ett eget ämne, göra tankekarta
  3. Dela upp talet i fyra delar, inledning, historien, patos, Punchline
  4. Finputsa och träna
  5. Göra presentationen
  6. publicera dem!

Se olika tal för att få en förståelse för tal

Tips: Kolla Talasomted.se eller sök på tala som ted på youtube!

Under ett antal veckor ska eleverna förbereda, skriva och muntligt

presentera ett tal eller en micro föreläsning (ca. 1,5-3 minuter). Ämnet är fritt – målet är

att beröra lyssnaren.

Vad ska man tänka på osv….

LÄXAN nr 1:

Del1 vad ska du prata om:

finns en regel: Det måste vara din berättelse av någonting du gjort eller upplevt.

 Det måste handla om dina känslor!

Tips på ämnen är:

  • En plats jag har besökt.
  • En resa jag har gjort.
  • En målning jag producerat.
  • En bok jag har skrivit.
  • En person jag har träffat.
  • En händelse jag har varit med om.
  • Något som jag upplevt som de flesta andra inte har.

Efter att du valt ämne ska du göra en tankekarta i ditt anteckningsblock för att se om

det ”funkar”. Kommer du kunna prata om det i minst 1,5 minut och max 3 min.

Tankekartan ska vara klar på fredag.

Lägg in din idé eller ditt färdiga val här… du behöver inte skriva namn nu!

https://docs.google.com/document/d/1dqytm5j9yCdzlFceckIVL6bY9pl3CbYzf-zIMxqotWI/edit?usp=sharing

Då kan andra härma dig om din idé är bra.

Var inte rädda för att härma eller bli härmade.

Ingen kan ta dina upplevelser eller dina känslor exakt.

 

Lektion 4

Delar i ett tal

Inledning/början

 

Det här är den första delen på ditt tal. Viktigt att du presenterar dig för publiken. Och

bjuder in publiken.

  • Hälsa på publiken. Välj en hälsning som passar.
  • Tala om vad du heter.
  • Ta en kort paus och titta några i publiken i ögonen.
  • Välj en Början och säg den här.

Vad ÄR en Början?

En Början är något som gör att publiken blir intresserad av det du ska prata om. De blir

nyfikna på hur du ska ta dig fram till målet i slutet av ditt tal. En börja byggs så här:

  1. Ställ en fråga till publiken, gärna “Vet ni hur det känns…?”
  2. …att (beskriva, att vara på en plats)?
  3. …att (ta med en känsla)?
  4. Om du vill kan du ta med något annat i frågan.
  5. Om du vill; säg “Det vet jag!”

Den här delen av talet ska vara ca. 60 sekunder lång. Tänk på att du INTE ska avslöja

kärnan i ditt tal ännu. Du ska se till att lyssnaren förstår vad det handlar om men

fortfarande undrar var det här ska sluta.

Skriv ner ditt tal och öva inför minst två kamrater. Din kamrat ska hjälpa dig att bli

grym på det här. Du får gärna öva och skriva om hur många gånger som helst.

Lektion 5

LÄXA

Andra pusselbiten

Nu ska vi gå upp för backen i tre etapper. Du ska berätta om tre saker som förstärker

förståelsen för ditt ämne. Tre saker, situationer, möten, platser osv. som snuddar vid

din känsla. Du är snar på toppen av ditt tal!

  • Första etappen: ex. En gång när… Avsluta med att titta upp på publiken.
  • Andra etappen: ex. När vi satt där så… Avsluta med att titta upp på publiken.
  • Tredje etappen: ex. Och då…
  • Avsluta med en ”cliffhanger”. Avsluta med att titta upp på publiken.

Vadå etapper?

Jo, det betyder samma som en del. Tänk dig att du ska gå upp för ett högt berg och

stanna två gånger på vägen. Först börjar du gå, sen stannar du en stund, fortsätter

gå och stannar en stund igen, och fortsätter sedan att gå den sista biten.

Be en kamrat lyssna på dig när du presenterar din andra pusselbit. Be hen om

feedback, både på innehållet och hur du presenterar ditt tal.

Tredje pusselbiten

Börja med att repetera ”Vet du hur det känns…” – meningarna som du avslutade

första pusselbiten med. Var noga med att säga exakt samma. Som en påminnelse.

Sedan ska du berätta hur det känns i tre steg. Det är nu du ska visa och väcka

känslor – du ska beröra – Patos.

  • Inuti: Inne i mig känns det…
  • I mötet med världen: Berätta hur det känns när du möter någon annan.

När jag träffar (dig/mamma/Lisa/farfar/en vän mm) känns det…

  • Utifrån: Hur tror du din känsla uppfattas? Ser du rädd ut? Verkar du arg?

Uppfattas du som stolt? När jag möter alla, dig och dig och dig känns det…

Patos

Det är ett grekiskt ord som betyder väcker eller visar känslor. Patos är också ett

viktigt begrepp inom retoriken, som ett av tre sätt att övertyga, persuasio.

Be en kamrat lyssna på dig när du presenterar din tredje pusselbit. Be hen om

feedback, både på innehållet och hur du presenterar ditt tal.

 

Fjärde pusselbiten

Nu är det dags att avsluta. Du vill säga något som får de som lyssnar att minnas talet

– dessutom vill du säga det väldigt kort. Helst ska det vara snyggt också. Den sista

meningen du säger kallas för din ”Punch Line”. Tänk dig att det ska vara som en smäll

på truten, en elchock eller ett skott i mål från halva planen. Slutklämmen, helt enkelt.

Efter slutklämmen säger du tack, väntar in applåder och går av scen.

Det finns flera olika strategier för att skriva en punch line. Här kommer några:

Strategi – Svaret på frågan

  • För dig som undrar hur det känns… (svara på frågan från pusselbit 1)
  • Om du känner som jag… (svara på frågan från pusselbit 1)
  • Du som har varit i samma situation vet att… (svara på frågan från pusselbit 1)

Strategi – Citatet

  • Avsluta med ett citat från en känd person som passar till det du vill säga.

Du kan citera vem du vill; mamma, pappa, författare, kändis… tala bara om

vem du citerar.

  • Det finns massor med kloka citat på klokacitat.se eller på ordsprak.se
  • Säg ungefär ”jag vill avsluta med att citera” eller ”Eller som …… sa:”.

 

Strategi – Jag är…

 

  • Säg ditt namn och…
  • …vad du är. ”Jag är en…”.

Strategi – Inspirationen

  • Du vill nå de som beundrar dig eller vill vara/göra som du.
  • Uppmana andra att fortsätta köra, kämpa, våga eller tänka.
  • Säg åt dem att inte vänta…, inte tveka…, inte tjafsa…, inte strunta i…

Om det passar kan du lägga till: Det är så jag rullar, heja mig, heja dig, så gör jag,

high 5 eller liknande ganska rolig avslut. Det passar inte att vara rolig i alla tal. Tänk

över noga om det passar för dig.

Läs upp och öva så mycket du bara kan.

Det vi tränar på under denna period

Under talskrivandet och talandet kommer du att öva många förmågor
• Att kunna jämföra likheter och skillnader.
• Att kunna presentera ett tal, muntligt och skriftligt.
• Att kunna formulera egna meningar, en egen text.

• Att kunna reflektera.
• Att kunna välja och använda en talarstrategi.
• Att kunna dela!
• Att kunna beröra.